musela ustát skepsi kolegů z oboru: Přece není možné prodávat obrazy, když je zájemce neuvidí v reálu. „Přitom se dneska

online kupuje skoro všechno a mezi tím

i  luxusní oblečení nebo šperky a  starožitnosti, často v  mnohem vyšší hodnotě

než umělecká díla mladých autorů,“ říká

Laštovka.

Princip galerie je jednoduchý. Přibližně sedmdesát vybraných umělců tu

nabízí k  prodeji malbu, grafiku, kresbu,

fotografii nebo sochu. U každého díla je

uvedena cena; nejdráž přijde velkoformátová malba, ta může stát desítky, ba

i  stovky tisíc, naopak grafiku z  malé série můžete pořídit už za pár tisíc korun.

„Za cenu plakátu nebo reprodukce z obchodního řetězce získáte originální dílo,

a  k  tomu podpoříte mladého umělce,“

říká Laštovka, která sama studovala Akademii výtvarných umění a vzpomíná, jak

těžké je zároveň studovat, pracovat, platit ateliér, nakupovat materiál… Stránky

galerie umožňují obraz nebo fotku sochy

„zvětšit“ a prohlédnout si detaily a nabízejí i jednoduchou vizualizaci v interiéru.

Orientaci a  rozhodování usnadňují přehledy o dalších dílech autora, výstavách,

které absolvoval, nebo i o tom, kolik jeho

věcí už našlo majitele.

Na otázku, jestli by prodávala díla

nestudovaného, ale talentovaného umělce, Jana energicky vrtí hlavou. „Netvrdím, že takoví neexistují, ale hranice jsem

si stanovila a  výjimky nedělám. Když

mladý člověk studuje na vysoké umělecké škole, které mají u nás tradičně velmi

dobrou úroveň, neznamená to, že by ho

tam někdo ‚učil malovat či napínat plátno‘. Mladí umělci jsou vedeni k tomu nad

svými díly přemýšlet, svoji tvorbu reflektovat, rozvíjet sami sebe, vzájemně se inspirují a  komunikují o  svých projektech

a tím kultivují svoji tvorbu. Studují dějiny

umění a architektury, mají možnost střídat ateliéry, poznat odlišné přístupy pedagogů, jezdit na zahraniční stáže.“

Jako své oblíbené umělce jmenuje Filipa

Švehlu, kterého kdysi oslovila jako prvního, Evu Fajčíkovou nebo Leoše Suchana.

„Nerada ale někoho vyzdvihuju. Všichni,

které máme v  Young Real Art, jsou pro

mě důležití, se všemi se setkávám a  vybírám věci osobně. A  pokud mi někdo

nesedne lidsky, tak ho nepřijmu.“

Posledním Janiným projektem

je otevření tvůrčího prostoru, kam by

umělci z Young Real Art mohli jezdit na

rezidenční pobyty, kde by mohly pořádat

kurzy, ale kde by se mohly také konat jógové meditační pobyty. Novorenesanční,

víc než stoletá fara pár desítek minut od

Prahy, plná světla a  otevřených prostor,

ji upoutala na první pohled. I  přesto, že

byla dlouho neudržovaná a  potřebovala

rozsáhlou rekonstrukci. Už teď je plná

obrazů, jeden strop je vymalován sytě

modrou, minimalistický nábytek se doplňuje s  bazarovými kusy. „Postupně si

vytvářím malou sbírku nejen od umělců z Young Real Art. Osobně si vybírám

obrazy, které nepůsobí prvoplánově

a  oslovují mě i  s  odstupem času,“ říká

Jana Laštovka. „V  těžkých časech chodím a dívám se, co bych prodala, aby zas

byly peníze a mohlo se pokračovat v rekonstrukci. Naštěstí na to nikdy nedošlo,

jsou to moje srdcovky. To taky říkám zákazníkům; vyberte si obraz, do kterého

se zamilujete.“ #

34

Foto Libor Fojtík

Heroine