KRÁSA
Kosmetickým velmocem a zavedeným světovým
značkám vyrostla v posledním desetiletí
nečekaná konkurence. Korejská kosmetika, která
se soustředí hlavně na zdraví pleti, podchytila
nebo spoluzaložila trend, jenž vládne světu:
z povrchu do hloubky, od maskování k péči.
T E X T K AT E Ř I N A M AT U L O VÁ
R
áno vstát a nalíčit se. To je rituál
milionů žen a není to tak dávno, co
měla dekorativní kosmetika zcela
dominantní postavení na trhu. Korejská
kosmetika se k západním zákaznicím
dostala pozvolna a díky roztomilým, někdy až kýčovitým obalům zprvu cílila na
teenagery. Trend se tam ale zdaleka nezastavil a nyní je korejská péče pevnou
součástí kosmetického rituálu mnoha
Evropanek a Američanek. Proč? Je nebývale efektivní.
Celosvětový trh s kosmetikou je
odhadován na 532 miliard dolarů. Korejský trh s kosmetickými produkty je zařazen mezi deset největších, v roce 2019
byl oceněn na více než 13 miliard dolarů.
Korejci – a nejen ženy, ale i muži – jsou
zvyklí o pleť pečovat od velmi raného
věku. Na rozdíl od obecného přesvědčení, že mají geneticky skvělou pleť, je to
ve skutečnosti obráceně; Korejci trpí na
hrubší pleť se sklony k nedokonalostem.
Obsese péčí tedy vychází především
z prevence a nutnosti dodržovat pravidelnou a promyšlenou rutinu. Projevuje
se to i při výrobě; posedlost účinností
nutí výrobce investovat mnohem větší
částky do výzkumu a inovací.
Efektivita kosmetických produktů
je klíč k úspěchu na západním trhu a tra-
95
diční značky se snaží udržet krok. V roce
2019 dosáhla výroba pečujících produktů
25 procent ze světové produkce kosmetiky. Dekorativní kosmetika, která byla
celá desetiletí na první příčkách, nyní zaostává o víc než pět procent. Kosmetické
korporáty z Evropy a Ameriky si nemohou nechat ujít zisky, které doprovázejí
růst trhu s pečujícími produkty – nejenže také samy inovují, ale dochází i k odkupování podílů v korejských firmách,
například Estée Lauder koupila známou
korejskou značku Dr. Jart+.
Možná se tak (ne)narodila
Péči Korejců o krásu ale zřejmě nemá
smysl zkoušet plně převést do evropského kontextu. Kromě genetických dispozic je u nich svěží a bezchybný vzhled
pleti kulturní podmínka a ženy se učí složité pečující rituály třeba už od věku šesti
let. Korea je mimo jiné zemí, kde je normální vylepšovat svůj vzhled chirurgicky.
Odhaduje se, že až pětina všech Jihokorejek ve věku 19 až 49 let podstoupila
nějaký estetický zákrok. V počtu plastik
na osobu jsou Jihokorejci čtvrtí na světě.
Korea se totiž dá popsat také jako země
posedlá úspěchem. Tamější pracovní nasazení je někdy bez nadsázky smrtelné,