KRÁSA

Kosmetickým velmocem a zavedeným světovým

značkám vyrostla v posledním desetiletí

nečekaná konkurence. Korejská kosmetika, která

se soustředí hlavně na zdraví pleti, podchytila

nebo spoluzaložila trend, jenž vládne světu:

z povrchu do hloubky, od maskování k péči.

T E X T K AT E Ř I N A M AT U L O VÁ

R

áno vstát a  nalíčit se. To je rituál

milionů žen a není to tak dávno, co

měla dekorativní kosmetika zcela

dominantní postavení na trhu. Korejská

kosmetika se k  západním zákaznicím

dostala pozvolna a díky roztomilým, někdy až kýčovitým obalům zprvu cílila na

teenagery. Trend se tam ale zdaleka nezastavil a  nyní je korejská péče pevnou

součástí kosmetického rituálu mnoha

Evropanek a  Američanek. Proč? Je nebývale efektivní.

Celosvětový trh s  kosmetikou je

odhadován na 532 miliard dolarů. Korejský trh s  kosmetickými produkty je zařazen mezi deset největších, v roce 2019

byl oceněn na více než 13 miliard dolarů.

Korejci – a nejen ženy, ale i muži – jsou

zvyklí o  pleť pečovat od velmi raného

věku. Na rozdíl od obecného přesvědčení, že mají geneticky skvělou pleť, je to

ve skutečnosti obráceně; Korejci trpí na

hrubší pleť se sklony k nedokonalostem.

Obsese péčí tedy vychází především

z  prevence a  nutnosti dodržovat pravidelnou a  promyšlenou rutinu. Projevuje

se to i  při výrobě; posedlost účinností

nutí výrobce investovat mnohem větší

částky do výzkumu a inovací.

Efektivita kosmetických produktů

je klíč k úspěchu na západním trhu a tra-

95

diční značky se snaží udržet krok. V roce

2019 dosáhla výroba pečujících produktů

25 procent ze světové produkce kosmetiky. Dekorativní kosmetika, která byla

celá desetiletí na první příčkách, nyní zaostává o víc než pět procent. Kosmetické

korporáty z  Evropy a  Ameriky si nemohou nechat ujít zisky, které doprovázejí

růst trhu s pečujícími produkty – nejenže také samy inovují, ale dochází i k odkupování podílů v  korejských firmách,

například Estée Lauder koupila známou

korejskou značku Dr. Jart+.

Možná se tak (ne)narodila

Péči Korejců o  krásu ale zřejmě nemá

smysl zkoušet plně převést do evropského kontextu. Kromě genetických dispozic je u  nich svěží a  bezchybný vzhled

pleti kulturní podmínka a ženy se učí složité pečující rituály třeba už od věku šesti

let. Korea je mimo jiné zemí, kde je normální vylepšovat svůj vzhled chirurgicky.

Odhaduje se, že až pětina všech Jihokorejek ve věku 19 až 49 let podstoupila

nějaký estetický zákrok. V počtu plastik

na osobu jsou Jihokorejci čtvrtí na světě.

Korea se totiž dá popsat také jako země

posedlá úspěchem. Tamější pracovní nasazení je někdy bez nadsázky smrtelné,